Jankovics Marcell
Jelkép kalendárium
A római naptárban a hónap eredetileg
a fantáziátlan Quintilis, „Ötödik” nevet viselte, mivel az egykori márciusi
évkezdéstől számítva az ötödik hónap volt. I.e. 44-ben Marcus Antonius hízelgő
javaslatára nevezték el júliusnak Julius Caesarról, aki e hónap 12. napján
született.
Júliusra esett akkor is, ott is a
mezőgazdasági munkák dandárja, de azért ünnep is akadt egy-kettő. 5-én volt a Poplifugia,
a „Nép menekülése” ünnep, melynek eredetével az egykorú szerzők sem voltak
tisztában, ezért bizonyos történelmi eseményekkel próbálták kapcsolatba hozni.
Hahn István viszont a „Királymenekülés”-ünnep (Regifugium, febr. 24.)
ellenpárját ismeri föl benne. 7-én volt a Nonae Caprotinae, a
rabszolganők ünnepe. Ezen a napon az asszonyok Iuno Caprotina tiszteletére
áldoztak egy vadfügefa, „kecskefügefa” (caprificus) alatt. A fügefa
tejszerű nedvét mutatták be áldozatul Junónak mint kecske-, illetve
fügefaistennőnek. Mind a kecskét (capra), mind a fügét (ficus)
termékenység-jelképnek tekintették a régiek, az orgiasztikus szerelem
szimbólumai voltak. A római szerzők ezt az ünnepet is történeti esemény
emlékének tartják, összekapcsolva a Poplifugia keletkezésének vélt történeti
okaival. Valójában a Nonae Caprotinae is téli termékenységünnepek ellenpárja.
Pl. a decemberi Saturnaliáé, mely szintén rabszolgaünnep volt, a
februári Lupercaliáé, amikor meztelen ifjak kecskebőr korbáccsal
ütlegelték városszerte a nőket, hogy termékenyek legyenek. A Caprotina ünnep
történeti magyarázata arra enged következtetni, hogy a kecskeistennő papnői
eredetileg Bacchus férfifaló szolgálóinak, a bacchánsnőknek a módjára
viselkedtek. A hagyomány szerint ugyanis a „nép menekülésekor”, miután Róma
szomszédjai összefogtak a Város ellen, a római rabszolganők honleányi
buzgalomból magukra öltötték úrnőik ruháit, és az ellenség táborába vonultak lelkes
fogadtatásul, majd nagy mulatozást csaptak velük. Amikor sikerült leitatni
őket, vezetőjük, Tutela („Oltalom”, vö. az Amalthea kecskeistennő bőréből
készült oltalmazó égisszel) felmászott egy kecskefügefára, és jelt adott a
közelben rejtőzködő római férfiaknak, akik az alvó ellenségen fényes győzelmet
arattak. Tutela alighanem Juno mellékneve volt, és a fára mászó rabszolganő
története egy ősi faistennő-ábrázolás félremagyarázása lehet.
Az ókori magaskultúrák
anyaistennőinek egyik növényi alakja a tejet adó fügefélék
valamelyike volt. Indiában az asvattha- és a banjanfát (Ficus religiosa, F.
indica) ma is szentnek tartják, Egyiptomban Nut, Hathor vagy Ízisz szederfüge
(F. sycomorus) képében szoptatta fáraó-gyermekét, a kisázsiai Adónisz anyja
Szmürna, a szmürnafügefa volt. Rómában a fügét „Rumina fügefája” néven
tisztelték. Rumina („Emlő”) Junónak mint a szoptató anyák és a dajkák
védő istenasszonyának volt a neve, s az ő fája alatt szoptatta a mítosz szerint
Romulust és Remust farkasdajkájuk. A Ficus Ruminalis kapcsolata az
ikerkultusszal, világfaként való felfogása (Róma fája = a világ fája),
összefüggése a mitikus „szoptatás”-motívummal az Ikreken átnyúló tejútfa révén
foglalható gondolati egységbe. Idetartozik, hogy amikor a Nap a Rák
csillagképben jár, az éjszakában az állatövi csillagképek közül az átellenben
lévő Bak uralkodik, s hogy az ókorban július elején, miután a Nap
elhagyja a napfordulót, ismét látható lett a Tejúton ragyogó, Amalthea kecske
után elnevezett Capella csillag. A Caprotina ünnep a mondottakkal függ össze,
kiegészítve azzal, hogy a füge virágzása júliusig tart, s ilyenkor termi első
gyümölcsét.
Július 12-én Apollo tiszteletére
rendeztek ünnepi játékokat, amely a nők számára a már említett két ünnep
betetőzése volt. Mint Varro írja, e játékokon az asszonyok bíborszegélyű tógát
ölthettek, amely egyébként a magas rangú férfiak ünnepi ruhadarabja volt.
Július 23-án a vizek urának, Neptunusnak áldoztak (Neptunalia), hogy
megóvja a termést a szikkasztó nyári forróságtól, most, hogy a Nap elhagyván a
„nedves” Rák jegyét és a „száraz” Oroszlánba lépett.
Júliust ezért régen Oroszlán havának
is nevezték. 23/24-n lép a Nap az Oroszlán jegyébe (a valóságban a Rák
csillagképben jár ekkor). Közhasználatú magyar neve az Oroszlán hónap első
dekádjának apostolszentje után Szent Jakab hava volt. A
hónapot félmeztelen, nagy kalapú paraszt testesítette meg, amint épp sarlóját
köszörüli, arat vele vagy kévét hord, netán a csűrben búzáját csépeli.
Elvontabb allegóriája sárga ruhás, repülő ifjú, fején kalászkoszorúval.
Jobbjában az Oroszlán jele, baljában kosár fügével, dinnyével
és más gyümölcsökkel. Az oroszlánbőrös, buzogányos napisten,
Héraklész/Hercules szintén a július megtestesítője volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése