Jankovics Marcell
Jelkép kalendárium –
(részlet)
Május
A latin Maius hónapot Ovidius szerint
a meglett korúak (maiores) tiszteletére nevezték volna el. Valószínűbb azonban,
hogy a régi római Maia istennő vagy férfi párja Maius volt a névadó. A
görögöknél Maia a pleiászok egyik csillaga volt, Zeusz szeretője, és a
főistennek együtt töltött éjszakák eredményeként Hermész (latin Mercurius)
anyja. Ez a planétaistenfi az asztrológia májusi Ikrek jegyében van „otthon”.
(Általánosságban elmondható, hogy a 7 pleiászt, a Pleiades 7 csillagát a
görögök – de mások is – kapcsolatba hozták a 7 planétával. Ennek nemcsak az
volt az oka, hogy a csillagzat szabad szemmel látható csillagainak a száma
megegyezett a szabad szemmel látható planétákéval, hanem a helye is: a Nap, a
Hold és a bolygók rendszeresen áthaladnak rajta.) A csillagkép olümposzi
védnöke ugyanakkor Apollón volt. Ők hárman egy vidám regében együtt is szerepelnek.
Ez az isteni tolvaj Hermész első csínytevéséről szól, aki még azon a napon,
hogy megszületett, ellopta bácsikájának, Apollónnak 50 (!) marháját – a hónap
első kétharmadában még a Bika havában járunk –, aztán, mint aki jól végezte
dolgát, visszabújt a pólyába, Maia ölébe. A görög maia „anyácskát”, „dajkát”,
„bábát”, a dór nyelvjárásban „nagyanyát” jelentett, s abból kiindulva, hogy az
istennő a 12 olümposzi egyikének volt az anyja, fel kell tételeznünk, hogy neve
magának a Nagy Istennőnek egyik megszólítása volt. Maia a növekedés és a
szaporulat felett bábáskodott, s a május valóban a növekedés hónapja. Bizonyos
értelemben Ovidius fején találta a szöget, hisz maior, maius a latin magnus,
„nagy” melléknév közép- és felsőfoka, és a növekedést fejezi ki.
A hónap régmúltjába
pillantva, a május mindenütt a nyár aggodalmas adventjének tűnik, aminek a
jövendő termés féltése volt az alapja. Május az ókorban Európa-szerte
engesztelő és tisztító szertartások böjtös időszaka volt (Hermész marhalopása
szimbolikus utalás lehet erre is). Rómában tilos volt ekkor új ruhát ölteni,
házasságot kötni, és házaséletet élni, ekkor takarították ki a templomokat,
mosták le az istenszobrokat, mintha csak a hónap előkészület lenne a nyárközépi
nagy ünnepekhez. (Hasonló tilalmakkal találkozunk az egykorú zsidó vallási
előírásokban is.) A legjellegzetesebb római ünnep a 9-én, 11-én és 13-án
tartott Lemuria: a „holt lelkek” (lemures) engesztelőnapjai. Illő folytatása
volt az Argei ünnep. Ennek bevezetőjeként március Idusát követően, Róma
területén felállított alkalmi szentélyekben szalmából és kákából font bábokat
helyeztek el (görög: argeiész = „fehér”, argeó = „ünnepel” „szántóföldről van”,
„parlagon hever”, argiasz = „pihenés”, „szünet”). Május 15-e után ezeket a
Vesta-szüzek főpapi segédlettel ünnepélyesen a Tiberiszbe vetették jelképes
emberáldozatul. Május 23-án Flora istennőt köszöntötték a rózsák
fesztiváljával. Május végén, többnyire 29-én kezdődött a „földszentelés”
ünnepségsorozata: az Ambarvalia, a Robigaliára emlékeztető mezőjáró
körmenettel, állatáldozattal és vészelhárító varázslatokkal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése